¿Tercera hora d'Educació Física?
Logo COPLEFC INTRANET

Actualitat

¿Tercera hora d'Educació Física?

06/06/2020

Educació Catalunya

La Comissió d'Educació del Parlament va denegar novament la possibilitat d'incorporar la tercera hora d'Educació Física al currículum

El 2 de juny passat, en sessió telemàtica, la Comissió d'Educació del Parlament de Catalunya va debatre una nova Proposta de Resolució sobre l'increment de l'horari curricular de l'Educació Física en educació primària i educació secundària, presentada per Ciudadanos, mitjançant el seu parlamentari Javier Ribas, després que fos denegada el 2019 (vegeu la notícia). Malgrat la unanimitat de tots els partits sobre la bondat de la proposta d'augmentar l'Educació Física, la iniciativa no va prosperar, ja que només va rebre els vots favorables del mateix partit de Ciudadanos i del Partit Popular, mentre que s'hi van abstenir el PSC-Units, En Comú Podem i la CUP-Crida Constituent i van votar-hi en contra ERC i Junts per Catalunya.

En una sessió molt freda, per les circumstàncies de la virtualitat, Ribas en va reiterar la necessitat com a qüestió estructural, no pas de conjuntura arran de la COVID-19, i amb vista al futur més immediat, per evitar desigualtats si aquesta tercera hora es deixa a l'àmbit de les extraescolars, una possibilitat difícil que assumeixin les famílies amb la crisi que s'acosta, amb la qual cosa pot suposar un nou element de bretxa social. També va fer referència, en la defensa de la Proposició, que la tercera hora ja funciona en altres comunitats i que, en qualsevol cas, una vegada presa la decisió política, haurien de ser els tècnics els qui estudiessin la manera d'implantar-la. El representant del PP va votar-hi a favor, pel foment d'hàbits saludables que suposa.

En el sector de l'abstenció i el vot en contra, es va reconèixer la bona intenció de la proposta, però alhora l'evidència que aquesta formulació, en el marc de la Comissió d'Educació, resultava parcial, i que cal anar més a fons, és a dir, tenir una visió més global del currículum. Així, des del PSC es va indicar que no correspon al Parlament decidir que "una matèria vagi en detriment d'una altra". En el mateix sentit va manifestar-se el representant d'En Comú Podem, d'eximir la Comissió d'una modificació curricular parcial; com a matís, va aprofitar per recuperar la idea de la sisena hora als centres públics, com una mesura afavoridora per donar resposta també a aquesta proposta, i la necessitat d'analitzar l'Educació Física també des del temps educatiu no lectiu. Des de la CUP-Crida Constituent, es va plantejar la mirada envers el curs 2020-21, que haurà de tenir grans canvis, i que seria un bon moment per reformular el model educatiu en general, a més a més de reivindicar com a societat l'accés universal i gratuït a l'esport base, ja des d'aquest mateix estiu. En el cas d'ERC, es va recordar la situació d'emergència educativa que s'acosta i la necessitat de modificació del currículum més enllà de l'Educació Física. La parlamentària republicana va defensar les beques per evitar desigualtats en la pràctica o no pràctica d'activitat física i va demanar i recordar l'esforç de tots els agents implicats, com són els ajuntaments, els clubs i les entitats del sector, així com l'existència del Pla Estratègic de l'Esport Escolar de Catalunya, impulsat des de la SGEAF. En el cas de Junts per Catalunya, igualment es va reflexionar que la "nova normalitat" en matèria educativa suposa repensar els currículums i tota l'experiència educativa en conjunt, la qual cosa no ha de significar a la força incrementar el volum horari, mitjançant la nova visió educativa que pot significar el treball per competències i eixos temàtics.

Amb aquesta diversitat de posicionaments, finalment la Proposta de Resolució va ser rebutjada.

Des del COPLEFC, aquest fet no es pot valorar com una bona notícia, pel que significa d'ajornament d'una més elevada presència de l'Educació Física en el marc curricular. Tanmateix, des del Col·legi també s'està treballant per incardinar la matèria i els seus professionals en aquest nou paradigma que, sens dubte, s'acosta en l'àmbit educatiu. És per això que cal impulsar encara més el projecte de l'especialista en Educació Física al segle XXI, un projecte en el qual poden participar tots els interessats.

Per veure la part de Comissió d'Educació dedicada a la qüestió, feu clic a l'enllaç.



Participants de la Comissió d'Educació, començant pel president de la Comissió, seguit del proponent, Javier Ribas de Ciudadanos i membres de la resta dels partits.