El Consejo COLEF ha elaborat el primer informe sobre normativa de l'Educació Física escolar al conjunt de les comunitats i ciutats autònomes de l'Estat espanyol. Es tracta d'un document que s'anirà actualitzant a mesura que es vagin modificant les normatives educatives corresponents.
L'informe neix té un doble propòsit: primerament, oferir una panoràmica precisa sobre l'estat actual de l'assignatura d'Educació Física al sistema educatiu de tot l'Estat i, en segon lloc, dotar la comunitat educativa, així com la ciutadania i les pròpies administracions, d'una eina útil per impulsar millores reals.
Cal mirar endavant i l'Educació Física no ha de continuar ocupant un lloc secundari als horaris escolars. És una matèria fonamental i, sobretot, es tracta d'un mecanisme d'equitat per garantir el dret a la pràctica fisicoesportiva, tal com reconeix la mateixa Llei de l'esport espanyola del 2022. Així mateix, cal recordar que per a una gran part de l'alumnat, especialment el que es troba en situació de vulnerabilitat, l'escola és l'únic espai on accedeix de manera regular i segura a la pràctica fisicoesportiva.
Com queda Catalunya?
Tal com recull el document que ara es presenta, segons el quadre comparatiu entre les diverses comunitats autònomes, la càrrega horària de l'assignatura d'Educació Física a Catalunya, d'acord amb la normativa pròpia aprovada al Parlament, i publicada després del desplegament estatal de la LOMLOE, a l'educació primària se situa en 1,83 hores, mentre que a l'educació secundària s'assoleixen les 2 hores, i a batxillerat és de 2 hores entre primer i segon curs (més concretament, 2 hores a primer i zero a segon, per bé que podria ser a l'inrevés). Finalment, en el cas de la formació professional bàsica, també existeix l'assignatura d'Educació Física, amb 2 hores setmanals previstes.
A més a més, es fa referència a les optatives relacionades amb l'Educació Física, una qüestió que en el cas català ens deixa en una situació ben galdosa, perquè només a quart d'ESO hi ha l'opció d'Arts Escèniques i Dansa (amb 2 hores) i res més.
D'altra banda, l'informe també esmenta per a cada comunitat quines són les normes d'aplicació, que en el cas de Catalunya fan referència a cadascuna de les etapes formatives: primària, secundària, batxillerat i FP bàsica, respectivament amb els decrets aplicables.
Val a dir que juntament amb aquest panorama a casa nostra, l'informe posa damunt la taula amb tota mena de detall quina és la situació al conjunt de les altres comunitats i permet fer la valoració objectiva de la situació en què ens trobem.
Pots baixar-te l'informe aquí.