gestio-i-economia-esport-3
Les claus laborals del sector basades en l'activitat de la Borsa de Treball del Col·legi (BT-COPLEFC) indiquen que durant el tercer trimestre s'ha mantingut el ritme de demanda d'ocupació respecte del segon, com es constata a partir d'unes dades molt semblants, ja que s'ha passat de 317 a les actuals 319 ofertes, per bé que en comparació amb el mateix trimestre de l'any anterior, el creixement sí que és significatiu, superior al 15% (ja que aleshores es van registrar 269 ofertes).
Una altra dada rellevant és que l'empresa privada agafa clarament el relleu després del procés d'estabilització viscut al sector públic, especialment el món local, i així, la relació entre l'oferta pública i privada s'estableix en una proporció gairebé d'1 a 4, és a dir, durant els mesos de juliol, agost i setembre d'enguany, les administracions han necessitat cobrir 65 places, mentre que l'empresa privada n'ha reclamades 253, unes xifres que superen, i molt, la relació (108-207) del segon trimestre i encara més la que es va donar l'any 2023, en què durant els mesos analitzats la relació va de ser 70-199 entre demanda pública i privada.
Pel que fa a l'anàlisi territorial, no hi ha novetats significatives, amb la majoria de les seus empresarials radicades a la província de Barcelona, com és habitual, amb un total de 212 ofertes, tot i que sí que s'hi reflecteix un augment de les ofertes tant en relació amb el trimestre passat, com també amb el mateix trimestre del 2023, justificables precisament per l'augment global de la contractació. L'àrea de Tarragona va generant noves oportunitats laborals, 33, i se situa frec a frec amb les oportunitats que es produeixen a Girona, que ha registrat 36 peticions. Altres dades territorials confirmen una lleu tendència d'empreses de l'Estat a continuar confiant en la Borsa de Treball del COPLEFC, al voltant d'unes 15 demandes, probablement perquè duen a terme la seva activitat a Catalunya, tot i que corporativament tenen la seu en un altre punt de l'Estat. En una altra dimensió, en aquest període no hi ha l'anècdota de demandes internacionals, tot i que durant l'any sí que s'ha produït alguna oferta aïllada.
Detallant les professions més dinàmiques del sector, que més ocupació generen, resulta que les activitats físiques relacionades amb la salut constitueixen clarament l'apartat que aporta les millors dades. En concret, durant aquest tercer trimestre del 2024, un total de 119 ofertes, xifra molt superior a les 80 del segon trimestre, que va ser semblant a la del mateix període del 2023. La realitat destaca que la feina en què calen més professionals, per damunt de les altres, és la de monitor de fitnes, que amb 73 demandes obté la millor dada del 2024 i ofereix un increment rellevant després d'un 2023 més baix en aquesta modalitat laboral, lògicament sempre a expenses del creixement d'obertures i del funcionament de la dinàmica dels gimnasos. Encara en aquest àmbit, cal referir-se a la dada habitual pel que fa a entrenadors personals, una figura habitual també a la Borsa de Treball, amb 27 ofertes, i així mateix, la inicial aparició encara minsa però mantinguda de la figura dels readaptadors físics, que en cadascun dels tres trimestres d'enguany ha necessitat ocupar vacants.
Hi ha altres professionals que estan determinats també pels períodes de l'any, i val a dir que el tercer trimestre engloba tant la preparació per a l'inici d'una nova temporada esportiva, com també l'inici d'un nou curs, sigui per a la ciutadania en general una vegada acabades les vacances o a punt per al nou curs escolar en els seus diversos nivells. Això explica el volum de 104 ofertes en l'apartat d'activitats esportives i de rendiment, amb monitors (42), entrenadors esportius (30) i preparadors físics (23). En el cas de la docència, la universitària supera la de secundària, que segueix de manera prioritària uns altres itineraris laborals, especialment en la funció pública, mitjançant oposicions.
Finalment, la professió vinculada al medi natural es manté amb paràmetres reduïts, i a més a més, amb els socorristes acabant la temporada, situació que explica un mercat que ha passat de 59 recerques laborals a només 11 en data 30 de setembre.
La Borsa de Treball del COPLEFC encara aporta una altra dada molt significativa, que fa referència a les feines reservades a titulats en ciències de l'activitat física i de l'esport, és a dir, professionals universitaris que han superat aquest grau d'estudis. La realitat diu clarament que el sector no té prou en compte aquesta categoria, i durant el tercer trimestre el nombre d'ofertes exclusives per a aquests titulats va ser de 132 ofertes, certament, la dada més alta de l'any, que ja ha assolit una suma de 373. Relacionada amb la dada inicial de 925 ofertes, però, encara és massa baixa.
Sobre la BT-COPLEFC
La Borsa de Treball del COPLEFC respon a la voluntat explícita del Col·legi d'oferir als seus membres, ja siguin col·legiats universitaris (titulats en CAFiE) o bé membres associats, condició que s'assoleix amb alguna titulació oficial reglada, bàsicament de cicles formatius (i que per tant es poden inscriure al Registre Oficial de Professionals de l'Esport de Catalunya, ROPEC), una plataforma de connexió amb la realitat empresarial i d'inserció laboral. En aquesta plataforma, les empreses i altres entitats interessades, per iniciativa pròpia, proposen les seves ofertes de manera autònoma, sense intervenció del Col·legi, més enllà del compliment de la legislació vigent, i amb aquesta característica la BT-COPLEFC permet veure no solament una fotografia nítida de la realitat de cada trimestre, sinó també les variacions, l'evolució i les tendències que es puguin anar produint al sector.
La Borsa de Treball és la primera eina formal dels graduats en CAFiE per trobar feina: enllaç.