educacio-5
El programa de Catalunya Ràdio de cap de setmana Catalunya migdia, mitjançant la periodista Sara Cañete, va voler acostar-se a una matèria que "aparentment passa desapercebuda, no apareix a les proves de competències bàsiques ni a l'infome PISA, ni entra als exàmens de selectivitat, però que ha sobreviscut totes les reformes educatives". I en un context en què "qui més qui menys practica esport", va voler trobar resposta a la pregunta: "Per què fem Educació Física a l'escola?" Per fer-ho, va anar a l'Institut Valèria Haliné de Castelldefels, on imparteix la matèria el company Josep M. Piulachs Núñez (col. 11332). Són unes respostes que volem compartir amb tot el col·lectiu com a mínim comú denominador d'una realitat coneguda entre nosaltres, educadors físics esportius en l'àmbit justament de la docència, però que encara cal comunicar i resulta imprescindible de traslladar a la societat, que és precisament una de les raons per desplegar per tot el territori el Dia de l'Educació Física al Carrer (DEFC).
Després d'assistir a una sessió quotidiana de 3r d'ESO dirigida per Josep M. Piulachs i d'entrevistar alguns alumnes, la periodista es va endur una sèrie de missatges i percepcions sobre la necessitat de l'assignatura, la significació que té i el context en què s'ha de dur a terme, un entorn que ha de millorar i convertir l'assignatura en una matèria veritablement efectiva per a tota la vida:
-Actualment l'Educació Física està plantejada d'una manera més integral, va més enllà del treball del cos. L'objectiu és millorar els hàbits saludables.
-El meu gran objectiu és que quan acabin l'educació secundària obligatòria tinguin estima cap a l'activitat física. Jo els proporciono eines perquè ho puguin integrar en el seu dia a dia.
-Cada vegada hi ha més obesitat, menys coneixement del propi cos i de les seves habilitats.
-Moltes vegades hem de recordar que això no és temps lliure, que estem fora de l'aula, però que estem aprenent.
-En una situació d'aprenentatge sobre els músculs, els alumnes saben que els criteris per avaluar són si sap identificar els principals músculs, si sap proposar exercicis per millorar-los o estirar-los, o si sap proposar una rutina.
La periodista acaba el seu reportatge afirmant que l'Educació Física és "una assignatura que lluita per fer-se valer malgrat que tots sabem els beneficis per al cos i la ment de practicar esport. Ho deixem aquí, tanquem l'aula!".
Des del COPLEFC, tot i coincidir amb els continguts del reportatge, volem deixar l'aula ben oberta, perquè tota la societat entengui i comprengui la vàlua de l'Educació Física.
El col·lectiu del COPLEFC en educació
Per història i per activitat de dedicació el conjunt d'educadors físics esportius en l'àmbit docent és el més nombrós del Col·legi, ja que amb les dades més recents, suposa el 40,2% del total de professionals sota el paraigua del COPLEFC, és a dir, un volum de 1.181 professionals en alguna de les modalitats de centres educatius existents: ja siguin públics, concertats o privats.
Escolta tot el reportatge: enllaç (durada: 5'02").