El COPLEFC se suma a l'EPETD entre els dies 18 al 22 de novembre, impulsat des d'Europa i el Consejo COLEF
Diverses organitzacions d'alguns països d'Europa, vinculades estretament amb la docència de l'Educació Física, s'han posat d'acord per posar en valor la feina del professorat. El Consejo COLEF, el membre més nombrós del qual és el COPLEFC, és una de les organitzacions implicades en l'impuls del European Physical Education Teachers Day (EPETD), una iniciativa que va començar el 2022 com un projecte Erasmus+ Sport-2022 SSCP.
Enguany arriba per primera vegada a l'Estat el Dia de les i els Docents d'Educació Física, que es commemora durant la setmana del 18 al 22 de novembre de 2024 i a la qual us convidem a sumar-vos i gaudir-ne. A més, com ja vam informar-ne, a més de les activitats que es vulguin proposar de difusió, hi ha el Premi EPETD 2024.
La raó d'aquest Dia és reivindicar la feina d'educadors físics esportius en qualitat de docents de l'Educació Física escolar, i per això reivindiquem la vostra tasca. Entre tots hem de recordar-nos i ser conscients que:
- Transformem el món promovent hàbits de vida saludable entre la ciutadania del demà per a una societat més sana: amb prevenció de malalties, adquisició d'habilitats que permetin fer les activitats de la vida diària sense lesions, etc.
- Fomentem el desenvolupament cognitiu de nenes, nens i adolescents gràcies al poder del moviment, perquè l'activitat física pot ajudar-nos a crear noves neurones i a millorar les connexions sinàptiques.
- Consolidem els aprenentatges de totes les àrees a través de les nostres eines principals: l'educació física, l'activitat física i l'esport. Ja saps que és més fàcil aprendre a través del joc i de metodologies actives. Cal que les famílies, la comunitat educativa i la societat sencera també ho sàpiguen.
- Ensenyem valors a través de jocs i activitats fisicoesportives: cooperació, companyonia, joc net, etc.
- Ensenyem a ser membres d'una ciutadania compromesa fomentant el respecte per l'entorn, la cura del medi ambient i la participació activa en la comunitat. Gràcies a les nostres classes, inculquem responsabilitat social i consciència col·lectiva, valors fonamentals per construir una societat més justa i equitativa.
El personal docent d'Educació Física podem fer tot això i molt més. Però de vegades no és possible, perquè tot i la seva rellevància, l'Educació Física sovint es veu relegada a un segon pla i sovint se'n subestima la complexitat i la importància que té. Un reflex és l'escàs horari setmanal d'Educació Física, que no té encara tres hores setmanals, fet que limita les oportunitats de desplegar programes educatius complets i variats.
Cal revertir aquesta situació anòmala, però per això necessitem el suport de les famílies, dels centres educatius, així dels representants polítics, perquè les administracions públiques finalment legislin en el sentit adequat.
L'Educació Física i els seus docents necessiten:
- Augmentar les classes d'Educació Física fins a un mínim de 3 hores setmanals a totes les etapes educatives. Perquè la ciència ha demostrat que un mínim de 3 classes setmanals d'Educació Física contribueix a augmentar prou nivells d'activitat física per assolir les recomanacions de l'OMS, especialment per a les i els menors més vulnerables
- Reconèixer que la intervenció docent en Educació Física és totalment diferent de la resta de matèries (espais, materials, mètodes pedagògics, interacció amb i entre l'alumnat, seguretat, gestió del risc, etc.). Per tant, les docents i els docents d'Educació Física tenen altres necessitats professionals, deontològiques i laborals que han de ser reconegudes en l'àmbit legal i social, perquè tot això repercuteix en la qualitat de l'ensenyament.
Tota la informació del Consejo COLEFC sobre l'EPETD, en aquest enllaç.
Tota la informació de l'EUPEA (Associació Europea de l'Educació Física):
enllaç.