Estiu - Tardor 2016 /
DOCUSPORT
•
La Revista
31
amb els companys, s’esdevé quasi de mane-
ra espontània fent aquest treball en parelles o
grups, que poden anar des de tres persones fins
a grups realment grans.
Amb aquests tres ítems bàsics i senzills, el ven-
tall d’activitats i tasques que podrem proposar es
realment ampli.
NO TÉ PER QUÈ SER DIFÍCIL
Dintre del treball acrobàtic, les possibilitats són
moltes. Si no pensem en les grans acrobàcies
que veiem en les competicions gimnàstiques
per televisió, i dirigim la mirada a les acrobàcies
lúdiques que podem veure per exemple al circ,
de seguida ens adonarem que, per exemple, els
equilibris, les tombarelles o les construccions
són recursos divertits, que ens permeten explo-
rar altres recursos a classe i que no representen
un gran problema tècnic.
NO TÉ PER QUÈ SER PERILLÓS
Sovint creiem que les activitats acrobàtiques po-
den esdevenir una font de perill per als alumnes.
La veritat és que coneixent un parell de normes
bàsiques que podem incloure en les primeres
sessions i treballar amb l’alumnat perquè en
prengui consciència, és suficient com per no te-
nir cap ensurt en les acrobàcies bàsiques.
Un parell d’elements de treball postural concret i
el coneixement del material i les ajudes ens per-
metran organitzar sessions segures en què el
descobriment de noves sensacions pot motivar
d’una manera sorprenent l’alumnat.
ÉS OBLIGATORI QUE SIGUI DIVERTIT
Experimentar amb noves formes de desplaçament,
d’equilibri, de referències respecte de l’entorn, en
edats sobretot de Secundària, en la majoria dels
casos fa que l’alumne es mostri interessat, encu-
riosit o en alguns casos fins i tot il·lusionat amb la
matèria. Alhora, la tasca docent per organitzar ses-
sions d’aquest tipus esdevé també fascinant.
Amb aquesta petita introducció us vull animar a
buscar informació, a formar-vos i endinsar-vos en
el món de les acrobàcies lúdiques més bàsiques
per a les vostres programacions del curs vinent, ja
que comporta grans beneficis per a l’alumnat a ni-
vell motriu, però també a nivell més introspectiu i,
de retruc, als que hi estiguin interessats els obrireu
les portes a activitats no tan convencionals com les
que s’ofereixen normalment a escoles i clubs.
»
ÐVNar (VFalanWe
$nWón
col·legiat
56698
GIMNÀSTICA I ACROBÀCIA, EN COS I ÀNIMA
Graduat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport per l’INEFC Barcelona. És
també tècnic esportiu superior per la Federació Catalana de Gimnàstica,
i ha treballant al CAR Sant Cugat (2001-2013). La temporada 2004-05
va desenvolupar les unitats didàctiques per a escoles de gimnàstica
artística masculina de la Federació Catalana de Gimnàstica. I les 2006-07
i 2007-08 va organitzar seminaris de formació per a tècnics del Pla de
Tecnificació de la Federació Catalana de Gimnàstica. Així mateix, al CAR ha
fet treball de tècnic d’acrobàcia i preparador físic amb la Real Federación
Española de Natación per a la selecció espanyola de natació sincronitzada
en el període 2013-2015. Aquest 2016, viu el món de circ com a professor
substitut d’acrobàcia a l’Escola de Circ Rogelio Rivel de Barcelona (mòdul
de grau mitjà) i és director tècnic i cap de sala del Club Gimnàs La Mina
Gervasio Deferr. També ha escrit articles per a llibres i revistes sobre
acrobàcia per a circ, iniciació a l’acrobàcia, i biomecànica de l’acrobàcia.
“La nostra
motricitat
és l’eina per
excel·lència
de relació del
nostre cos
amb l’entorn”