Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 56 Next Page
Page Background

30

DOCUSPORT

La Revista

/ Estiu - Tardor 2016

XXXXXXFDSFAGF

“La nostra motricitat és l’eina per ex-

cel·lència de relació del nostre cos

amb l’entorn”, això em va dir el pro-

fessor Javier Olivera a primer curs, i

m’ha voltat sempre pel cap, tant que

vaig reflexionar sobre com això era

aplicable al meu àmbit de treball.

L’acrobàcia bàsica

com a eina docent

EDUCACIÓ

r

eflexionar sobre aquesta afirmació em

va permetre entendre les formes acrobà-

tiques com a eina de relació fina, íntima,

amb el que envolta el nen. De fet, no re-

sulta difícil, si es deixa un nen o un prea-

dolescent i se l’observa davant d’un pendent amb

gespa, veure com es deixa rodolar, o a la platja so-

vint podem veure com alguns infants fan tombare-

lles, rodolen per la sorra o hi ha nenes que intenten

fer ponts d’esquena o verticals; també, aprofitant la

densitat de l’aigua, veurem com es col·loquen cap

per avall. És a dir que podem constatar, fent una

ullada, que a certes edats mitjançant la motricitat

neix de manera espontània en la majoria d’indivi-

dus la recerca d’aquestes sensacions.

A l’escola, tot fugint de les formes d’acrobàcia

competitives, descobrirem un món en el qual

l’alumnat interacciona amb el mitjà, amb el mate-

rial, amb ell mateix i amb els companys i compa-

nyes, tot obtenint a la fi el benefici principal d’aca-

bar coneixent-se millor a ells mateixos.

Iniciar-se i fins i tot endinsar-se en edats més

avançades en els girs, volteigs, inversions, cons-

truccions i equilibris, permet a l’alumne experi-

mentar amb el coneixement del seu propi univers

corporal, la seva propiocepció, rebre estímuls

concrets i precisos sobre la seva consciència cor-

poral i millorar la seva relació amb l’entorn en la

mesura que el fa més precís, més efectiu i fins i tot

més conscient dels seus moviments.

Si revisem el currículum d’Educació Física per a

l’ESO, el treball acrobàtic encaixa en qualsevol

de les quatre dimensions en què s’estructuren les

competències de la matèria: 1) activitat física sa-

ludable, 2) esport, 3) activitat física i temps lliure, i

4) expressió i comunicació corporal. En funció de

l’orientació que li vulgui donar el docent.

TRES ÍTEMS BÀSICS DE TREBALL

Podrem dividir el treball docent en tres ítems bà-

sics de treball.

L’eTXilibri

El treball de l’equilibri sobre una o

dues cames o sobre les dues mans, en construc-

cions amb companys, explorar noves formes de

mantenir-se en equilibri sol o en grup, fomenta no

només les capacitats cognitives, sinó que també

ajuda en la relació entre alumnes i la capacitat de

treball en equip, de col·laboració.

(lV JirV

Els girs en qualsevol dels dos eixos

principals ens donen consciència de la nostra la-

teralitat, d’una banda, i, de l’altra, ens permeten

experimentar sensacions de pèrdua i recuperació

de la nostra verticalitat, tot dotant d’efectivitat la

nostra motricitat i explorar algunes de les seves

possibilitats. En els infants aquesta sensació es

viu com realment divertida.

LeV FonVWrXFFionV

En les construccions amb

o sense moviment, podem treballar amb qualse-

vol dels dos ítems anteriors. El treball de consci-

ència corporal, i de coneixement de la interacció

Amb

l’acrobàcia,

el benefici

principal per

als alumnes

és conèixer-se

millor a ells

mateixos

Els alumnes fan diversos

exercicis acrobàtics, sota el

mestratge d’Oskar Escalante