30
DOCUSPORT
•
La Revista
/ Estiu - Tardor 2016
XXXXXXFDSFAGF
“La nostra motricitat és l’eina per ex-
cel·lència de relació del nostre cos
amb l’entorn”, això em va dir el pro-
fessor Javier Olivera a primer curs, i
m’ha voltat sempre pel cap, tant que
vaig reflexionar sobre com això era
aplicable al meu àmbit de treball.
L’acrobàcia bàsica
com a eina docent
EDUCACIÓ
r
eflexionar sobre aquesta afirmació em
va permetre entendre les formes acrobà-
tiques com a eina de relació fina, íntima,
amb el que envolta el nen. De fet, no re-
sulta difícil, si es deixa un nen o un prea-
dolescent i se l’observa davant d’un pendent amb
gespa, veure com es deixa rodolar, o a la platja so-
vint podem veure com alguns infants fan tombare-
lles, rodolen per la sorra o hi ha nenes que intenten
fer ponts d’esquena o verticals; també, aprofitant la
densitat de l’aigua, veurem com es col·loquen cap
per avall. És a dir que podem constatar, fent una
ullada, que a certes edats mitjançant la motricitat
neix de manera espontània en la majoria d’indivi-
dus la recerca d’aquestes sensacions.
A l’escola, tot fugint de les formes d’acrobàcia
competitives, descobrirem un món en el qual
l’alumnat interacciona amb el mitjà, amb el mate-
rial, amb ell mateix i amb els companys i compa-
nyes, tot obtenint a la fi el benefici principal d’aca-
bar coneixent-se millor a ells mateixos.
Iniciar-se i fins i tot endinsar-se en edats més
avançades en els girs, volteigs, inversions, cons-
truccions i equilibris, permet a l’alumne experi-
mentar amb el coneixement del seu propi univers
corporal, la seva propiocepció, rebre estímuls
concrets i precisos sobre la seva consciència cor-
poral i millorar la seva relació amb l’entorn en la
mesura que el fa més precís, més efectiu i fins i tot
més conscient dels seus moviments.
Si revisem el currículum d’Educació Física per a
l’ESO, el treball acrobàtic encaixa en qualsevol
de les quatre dimensions en què s’estructuren les
competències de la matèria: 1) activitat física sa-
ludable, 2) esport, 3) activitat física i temps lliure, i
4) expressió i comunicació corporal. En funció de
l’orientació que li vulgui donar el docent.
TRES ÍTEMS BÀSICS DE TREBALL
Podrem dividir el treball docent en tres ítems bà-
sics de treball.
L’eTXilibri
El treball de l’equilibri sobre una o
dues cames o sobre les dues mans, en construc-
cions amb companys, explorar noves formes de
mantenir-se en equilibri sol o en grup, fomenta no
només les capacitats cognitives, sinó que també
ajuda en la relació entre alumnes i la capacitat de
treball en equip, de col·laboració.
(lV JirV
Els girs en qualsevol dels dos eixos
principals ens donen consciència de la nostra la-
teralitat, d’una banda, i, de l’altra, ens permeten
experimentar sensacions de pèrdua i recuperació
de la nostra verticalitat, tot dotant d’efectivitat la
nostra motricitat i explorar algunes de les seves
possibilitats. En els infants aquesta sensació es
viu com realment divertida.
LeV FonVWrXFFionV
En les construccions amb
o sense moviment, podem treballar amb qualse-
vol dels dos ítems anteriors. El treball de consci-
ència corporal, i de coneixement de la interacció
Amb
l’acrobàcia,
el benefici
principal per
als alumnes
és conèixer-se
millor a ells
mateixos
Els alumnes fan diversos
exercicis acrobàtics, sota el
mestratge d’Oskar Escalante