DOCUSPORT - La Revista Núm.31 - page 28

EDUCACIÓ
La motricitat dialògica
L’ensenyament no és un àmbit està-
tic, perquè la societat és un cos en
constant moviment i canvi. No es pot
ensenyar, no es pot pretendre que els
alumnes aprenguin i creixin com es
feia fa un segle, ni com fa cinquanta
anys o dues dècades enrere. Cal avan-
çar, però fer-ho sempre amb valors
irrenunciables en un món democràtic
com el nostre. Vet aquí un repte que
exigeix un nova mirada.
e
l Sistema d’Avaluació Dialògic In-
tegrat (SEDI, en la sigla en cas-
tellà) és una proposta ideològica,
metodològica i instrumental que
convida a un canvi de mirada en
l’ensenyament, gràcies a un enfocament que
parteix d’una visió crítica i transformadora,
d’acord amb els principis de l’aprenentatge
dialògic i les teories educatives, polítiques,
econòmiques i sociològiques d’autors capda-
vanters.
Aquesta interpretació teòrica neix a casa nos-
tra el 2009 com una proposta sistèmica d’ava-
luació capaç de vertebrar amb credibilitat el
procés educatiu, tot portant la investigació i
l’acció a l’aula.
El SEDI acompanya els actors implicats en
l’ensenyament –professors i alumnes– en l’apli-
cació de pràctiques educatives democràti-
ques, que els permeten l’atribució de poder,
l’autoregulació, la cooperació, la gestió de
les emocions i la resolució de conflictes. Són
plantejaments i accions que també busquen,
mitjançant el diàleg intersubjectiu, convertir el
docent en un agent intel·lectual i emancipador,
i els alumnes en autèntics protagonistes ja que
són tractats com a persones úniques amb po-
tencial socioconstructiu i transformador.
La missió del SEDI és introduir-se a l’escola
tradicional i mostrar que una realitat educativa
Benvolguts companys, us volem assabentar d’unes pràctiques educatives que
duem a terme en l’Àrea d’Educació Física des de ja fa cinc anys en diverses
escoles catalanes. A més, ara ja disposem del Grup de Treball SEDI, que va
néixer el juliol de 2014 amb la finalitat de compartir propostes i experiències.
Concretament, el SEDI organitza i interrelaciona una sèrie d’eines amb l’objectiu
d’ajudar-nos a confeccionar la programació i a aplicar-la a l’aula. Però no
parlem només d’un conjunt d’eines, sinó d’un sistema holístic que vol facilitar
un canvi de mirada en l’ensenyament, un gir de 180 graus
que deixi enrere l’enfocament educatiu tradicional.
O sigui que els interessats a formar-ne part, no dubteu a
contactar amb nosaltres.
Stivens García Billault
Col·legiat 12.985
OPINIÓ.
EL GRUP DE TREBALL DEL SEDI T’ESPERA
+ info:
/
ON S’ESTÀ
IMPLANTANT
LA MOTRICITAT
DIALÒGICA
Escola TERESA
CLARAMUNT (Sabadell,
Barcelona).
Després d’una primera fase
de sensibilització (2010-
2012), és el centre educatiu
de referència i el principal
banc de proves. Actualment
s’hi desenvolupa en tota la
primària (6-12 anys).
Escola CATALUNYA
(Sabadell, Barcelona).
En fase de sensibilització
(2014-15).
Escola EL GARROFER
(Viladecans, Barcelona).
En fase de sensibilització
(2014-15).
Institut Públic TERRASSA
(Terrassa, Barcelona).
Aplicació esporàdica durant
el curs 2014-15.
LLIBRE.-
Stivens García i Anabel
Conde.
Motricidad dialógica
y Sistema de evaluación
dialógico integrado:
hacia una Educación
Física liberadora.
Gerüst
Creaciones, SL.
VÍDEO.-
watch?v=KJqcAC7QKo8&feature=youtu.be
ALTRES REFERÈNCIES.-
Paulo Freire, Lev Vytgoski, Jürgen Habermas,
Henry Giroux, Michael Apple, Noam Chosmky,
Ramon Flecha, Mel Ainscow...
Referències
alliberadora és possible, i d’aquesta manera
esdevenir una eina que promogui nous models
educatius més democràtics, participatius i in-
clusius.
»
28
DOCUSPORT
La Revista
/ Estiu 2015
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...44
Powered by FlippingBook