DOCUSPORT - La Revista Núm.31 - page 38

BIBLIOGRAFIA
Aprendizaje Servicio
y Educación Física
En el llibre
Aprender a aprender con el
deporte,
anterior al que comentem,
els
nostres companys Feliu Funollet i Edu-
ard Inglés aposten per fer reviure l’es-
sència mateixa de l’aprenentatge humà
i hi proposen un canvi de mirada cap a
un nou model d’iniciació esportiva que
permeti integrar, als aspectes propis de
l’aprenentatge, d’altres com l’emoció,
l’escolta corporal, l’autoestima, la ima-
ginació, la intuïció i l’atenció. Després
d’aquell text, amb els
10 conceptos
para aprender a aprender con el esquí
nórdico
desenvolupen els deu concep-
tes que guien la pràctica de l’aprenen-
tatge i empenyen el lector novament en
la dinàmica d’aprendre a aprendre. La
finalitat és fer-los descobrir el camí per-
què, amb l’aprenentatge de l’esquí, flu-
eixin l’aprenentatge mateix d’esquiar, la
millora de les habilitats apreses i la inte-
riorització de la dinàmica d’aprendre a
aprendre. Mentre aquest flux es va con-
solidant, els autors parlen d’aprenentat-
ge assistit, tot indicant que l’atenció se
centra en la persona que vol aprendre
i en les seves capacitats per assolir-ho.
L’aprenent és el veritable protagonista
de l’aprenentatge.
El marc de l’aprenentatge de l’esquí
nòrdic serveix als nostres companys
per fer entendre que és l’art de lliscar
damunt d’un esquí i de transferir-ne la
inèrcia a l’altre esquí. Però a més, que
lliscar és sentir el cos i l’ànima lliures
per posar-los on hom vulgui, ja sigui
uns esquís, una post de surf de neu o
al mar o damunt uns patins. Segons els
autors, és el més proper a volar.
10 conceptos para
aprender a aprender
con el esquí nórdico
Autor:
Feliu Funollet
i Eduard Inglés
Pàgines:
196 pàg.
Editor:
INDE
Lloc i data:
Barcelona, 2013
L’Aprenentatge Servei, també conegut
amb la sigla APS, és una metodologia que
combina en una sola activitat l’aprenentat-
ge de continguts, competències i valors
amb la realització de tasques de servei a
la comunitat. L’aprenentatge servei (APS)
parteix de la idea que l’ajuda mútua és un
mecanisme de progrés personal, econò-
mic i social i que afavoreix l’aprenentatge i
el creixement personal.
El llibre, coordinat pel company Enric M.
Sebastiani (col·legiat 4761), juntament
amb Laura Rubio i Laura Campo, propo-
sa analitzar què pot aportar l’aprenen-
tatge servei a la disciplina de l’educació
física i com aquesta pot concretar les
seves aportacions socials i comunitàries
als projectes d’aprenentatge servei. Així,
un conjunt d’experiències molt diverses,
en diversos àmbits i en diferents etapes
educatives permeten acostar-se a con-
crecions reals i destacar aquest valor
afegit quan es troben l’aprenentatge
servei (APS) i l’educació física.
Es tracta d’una obra adreçada a profes-
sionals de l’educació física, psicòlegs,
pedagogs i educadors en general, ja
que tots ells poden trobar utilitat en les
propostes que s’exposen.
Entrant més en la formulació de l’obra,
el primer capítol contextualitza el que
és l’“aprenentatge servei” i com s’arri-
ba a materialitzar (és a dir, identificació
de la necessitat, treball amb els alum-
nes, i com aquests implanten i avaluen
la proposta). Tot seguit, el llibre mostra
casos al llarg de tota l’etapa educativa,
des de la primària fins a la universitat.
I finalment, fa una reflexió sobre el que
pot aportar l’aprenentatge servei com a
base del creixement personal i com a
millora de la societat mateixa.
Coordinadors:
Laura Rubio, Lau-
ra Campo, Enric M. Sebastiani
Pàgines:
112 pàg.
Editor:
Inde Editorial
Lloc i data:
Barcelona, 2014
38
DOCUSPORT
La Revista
/ Estiu 2015
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44
Powered by FlippingBook