DOCUSPORT - La Revista Núm.29 - page 29

Primavera-Estiu 2014 /
DOCUSPORT
La Revista
29
Albert Batalla.–
Estem educant sense saber
quina societat i quines coordenades hi haurà
quan els nens i nenes que són a l’escola avui
seran adults.
Referents.– Un gran repte per començar.
A. B.– Que no acaba aquí. Ens trobem en una
situació de crisi, amb un canvi de model en mar-
xa, sense tan sols tenir allotjat el model que cal
canviar. Fixi’s, no existeix un acord clar sobre el
paper que volem per a l’escola d’avui. Es parla
d’un enfocament competencial, però també de
la importància dels continguts.
R.– Com podem assumir aquests reptes edu-
catius des de l’educació física?
A. B.– Tenint clar abans de res que del binomi
Educació Física, el que ens fa específics és el
físic i el que ha de comprometre’ns és l’educatiu.
Des d’aquesta perspectiva tenim un potencial
educatiu molt alt. Miri, l’Educació Física, i especí-
ficament l’esport, és vida
in vitro,
és vida en con-
dicions de laboratori. En la vida i en l’esport pots
trobar tants aspectes comuns: normes, coopera-
ció, oposició, victòria, derrota... aquí està el po-
tencial educatiu, perquè el professorat en aquest
context físic educatiu pot introduir aspectes que
seran fonamentals en la vida del seu alumnat.
R.– Per això cal aixecar la vista i saber mirar
una mica més enllà.
A. B.– Exacte. Si el professorat es posa al ma-
teix nivell del que ensenya, allò que ensenya li
amagarà la seva utilitat. Cal saber superar l’es-
clavitud del contingut entenent-lo com l’escenari
on es representarà l’obra educativa, tot apostant
per un enfocament competencial.
R. Caldria començar per mirar cap a la vida?
A. B.– Moltes vegades els mestres hem pensat
que l’escola podia ser un recés de pau dins
d’una societat amb mil batalles. I això és un
error, perquè llavors l’alumnat pensa: això sola-
ment passa de la paret de l’escola cap endins.
Tenim l’obligació moral de presentar la realitat
en les seves diferents facetes perquè l’alumnat
la pugui entendre, i donant-li estratègies no so-
lament perquè s’hi pugui desenvolupar correc-
tament, sinó perquè la pugui transformar des
del coneixement.
»
Com va
dir Ortega
y Gasset:
“Sempre que
ensenyis,
ensenya
alhora a
dubtar del que
ensenyes”, ens
recorda Albert
Batalla
Llicenciat en Educació Física per l’INEFC, és també doctor en Ciències de
l’Educació. Exerceix com a professor del Departament de Didàctica de
l’Expressió Musical i Corporal de la UB i va assumir el càrrec de degà de
la Facultat de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona
l’abril de 2008.
Ha participat en la monografia
Educación física: investigación, innovación
y buenas prácticas
(Editorial Graó, 2010) entre altres treballs, i també ha
publicat els llibres
Habilidades motrices
(INDE, 2000) i
Deportes individuales
(INDE, 2000). És col·legiat del COPLEFC (4600).
EDUCACIÓ
+ info:
L’Educació Física té
molt de potencial educatiu
Com s’ha d’enfocar l’Educació Física per promoure un
aprenentatge significatiu i real en l’escola del segle
XXI? Per a Albert Batalla, les competències del pro-
fessorat passen per ser professionalment i socialment
compromès, amb domini de la capacitat de treballar
amb altres, ser coneixedor del que s’ensenya, i tenir
una concepció sistèmica.
Referents
ALBERT BATALLA
FLORES
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...52
Powered by FlippingBook