32
DOCUSPORT
•
La Revista
/ Primavera 2016
+ info:
http://goo.gl/ro5429i
saac J. Pérez-López és professor del Departa-
ment d’Educació Física i Esportiva de la Univer-
sitat de Granada, i ja en vam parlar en el número
30 del
Docusport-La Revista
com a Referent en
aquesta mateixa secció. Ara en presentem una
altra idea suggeridora, a partir d’una sigla que té
molta tirada i que va exposar al II Congrés Nacional
d’Activitat Física Saludable organitzat per la Univer-
sitat de Jaén.
En la seva comunicació
Experiència d’aprenentat-
ge versus Assignatura: el model I+D+i en Educa-
ció,
hi exposa que l’Educació Física (però també
l’educació en general) actualment no aconsegueix
la valoració curricular ni social que hauria de tenir.
Com a aspecte determinant, s’ha de considerar que
el professorat no acaba d’incidir de manera positiva
en l’alumnat.
El seu punt de vista sobre el cas és que el professor
ha de recuperar el compromís emocional amb la
seva tasca, però també fer una aposta real i deci-
dida per un nou model que s’ajusti més encertada-
ment amb les demandes i les necessitats del grup
classe que té davant seu.
Després de quinze anys d’experiència, que és el
bagatge que pot esgrimir Isaac J. Pérez-López, el
seu plantejament vol assolir una veritable transfor-
mació de l’alumnat conferint a l’ensenyament el ca-
ràcter d’experiència d’aprenentatge, és a dir, més
enllà de la perspectiva convencional com a assig-
natura. I per això aposta pel que denomina model
I+D+i en Educació.
LA REALITAT
Oferim tot seguit un tast de les idees que conté la
seva comunicació. Des de la televisió, especial-
ment, l’assignatura d’Educació Física es mostra
amb un estereotip que la infravalora socialment, la
simplifica excessivament i l’allunya de la finalitat que
es proposa des del currículum oficial, i amb l’afegit
que el docent que la imparteix és merament “pràc-
tic, acrític i intel·lectualment desvalorat”.
LES BASES
La millora de la qualitat de l’ensenyament de la ma-
tèria i la revaloració de la professió, doncs, reclama
recuperar el compromís emocional del professor.
Però aquesta situació serà difícil de posar en pràc-
tica si aquest no està convençut de les possibilitats
que té l’àrea d’educació física en l’educació integral
dels alumnes.
Cal avançar en un plantejament que converteixi la
formació en una experiència d’aprenentatge. És a
dir, els educands han d’entendre la seva formació
com una experiència d’aprenentatge. I els educa-
dors han de tenir com a finalitat no pas ensenyar
(des del mer concepte tradicional), sinó fer que els
alumnes aprenguin.
El professor ha de passar de ser un simple trans-
missor de continguts a convertir-se en un guia,
un potenciador o mediador en l’aprenentatge de
l’alumnat. Ha de posar l’accent en la importància
que significa descobrir el gust per aprendre, i afa-
vorir el potencial personal dels alumnes.
LA PROPOSTA
Si habitualment I+D+i és una fórmula econòmica,
el professor andalús creu en el model de classes
Interessants + Divertides + implicació afectiva.
•
Interessants,
útils, tendint a fer que l’alumnat tin-
gui la sensació de sentir-se més competent, per-
què la dinàmica que es plantegi li estigui repor-
tant els recursos o les competències necessàries
per satisfer els seus objectius, la qual cosa el farà
sentir-se més autònom i que estarà aprenent a
aprendre.
•
Divertides,
atractives, o sigui tractant d’acostar la
realitat dels estudiants a l’aula, a manera de “gan-
xo”, per bé que sense caure en un “relativisme
lúdic” en què tot valgui.
•
Implicació afectiva
és el darrer element d’aquest
plantejament, i resulta la clau de l’èxit educatiu,
des del qual es poden desplegar els altres ele-
ments.
En conjunt, la idea que batega darrera d’aquesta
proposta, és que no hi ha aprenentatge útil si no
fa més bones persones i, com s’indicava la tardor
de l’any passat des d’aquestes mateixes pàgines,
per aconseguir-ho, els professors d’Educació Física
tenim, entre d’altres, la nostra matèria, l’assignatura
de la felicitat.
»
Més informació a la
secció d’Ed´ucació
“Referents” del
Docusport-La Revista
núm. 30
I+D+i en Educació
EDUCACIÓ