Table of Contents Table of Contents
Previous Page  32 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 56 Next Page
Page Background

32

DOCUSPORT

La Revista

/ Primavera 2016

+ info:

http://goo.gl/ro5429

i

saac J. Pérez-López és professor del Departa-

ment d’Educació Física i Esportiva de la Univer-

sitat de Granada, i ja en vam parlar en el número

30 del

Docusport-La Revista

com a Referent en

aquesta mateixa secció. Ara en presentem una

altra idea suggeridora, a partir d’una sigla que té

molta tirada i que va exposar al II Congrés Nacional

d’Activitat Física Saludable organitzat per la Univer-

sitat de Jaén.

En la seva comunicació

Experiència d’aprenentat-

ge versus Assignatura: el model I+D+i en Educa-

ció,

hi exposa que l’Educació Física (però també

l’educació en general) actualment no aconsegueix

la valoració curricular ni social que hauria de tenir.

Com a aspecte determinant, s’ha de considerar que

el professorat no acaba d’incidir de manera positiva

en l’alumnat.

El seu punt de vista sobre el cas és que el professor

ha de recuperar el compromís emocional amb la

seva tasca, però també fer una aposta real i deci-

dida per un nou model que s’ajusti més encertada-

ment amb les demandes i les necessitats del grup

classe que té davant seu.

Després de quinze anys d’experiència, que és el

bagatge que pot esgrimir Isaac J. Pérez-López, el

seu plantejament vol assolir una veritable transfor-

mació de l’alumnat conferint a l’ensenyament el ca-

ràcter d’experiència d’aprenentatge, és a dir, més

enllà de la perspectiva convencional com a assig-

natura. I per això aposta pel que denomina model

I+D+i en Educació.

LA REALITAT

Oferim tot seguit un tast de les idees que conté la

seva comunicació. Des de la televisió, especial-

ment, l’assignatura d’Educació Física es mostra

amb un estereotip que la infravalora socialment, la

simplifica excessivament i l’allunya de la finalitat que

es proposa des del currículum oficial, i amb l’afegit

que el docent que la imparteix és merament “pràc-

tic, acrític i intel·lectualment desvalorat”.

LES BASES

La millora de la qualitat de l’ensenyament de la ma-

tèria i la revaloració de la professió, doncs, reclama

recuperar el compromís emocional del professor.

Però aquesta situació serà difícil de posar en pràc-

tica si aquest no està convençut de les possibilitats

que té l’àrea d’educació física en l’educació integral

dels alumnes.

Cal avançar en un plantejament que converteixi la

formació en una experiència d’aprenentatge. És a

dir, els educands han d’entendre la seva formació

com una experiència d’aprenentatge. I els educa-

dors han de tenir com a finalitat no pas ensenyar

(des del mer concepte tradicional), sinó fer que els

alumnes aprenguin.

El professor ha de passar de ser un simple trans-

missor de continguts a convertir-se en un guia,

un potenciador o mediador en l’aprenentatge de

l’alumnat. Ha de posar l’accent en la importància

que significa descobrir el gust per aprendre, i afa-

vorir el potencial personal dels alumnes.

LA PROPOSTA

Si habitualment I+D+i és una fórmula econòmica,

el professor andalús creu en el model de classes

Interessants + Divertides + implicació afectiva.

Interessants,

útils, tendint a fer que l’alumnat tin-

gui la sensació de sentir-se més competent, per-

què la dinàmica que es plantegi li estigui repor-

tant els recursos o les competències necessàries

per satisfer els seus objectius, la qual cosa el farà

sentir-se més autònom i que estarà aprenent a

aprendre.

Divertides,

atractives, o sigui tractant d’acostar la

realitat dels estudiants a l’aula, a manera de “gan-

xo”, per bé que sense caure en un “relativisme

lúdic” en què tot valgui.

Implicació afectiva

és el darrer element d’aquest

plantejament, i resulta la clau de l’èxit educatiu,

des del qual es poden desplegar els altres ele-

ments.

En conjunt, la idea que batega darrera d’aquesta

proposta, és que no hi ha aprenentatge útil si no

fa més bones persones i, com s’indicava la tardor

de l’any passat des d’aquestes mateixes pàgines,

per aconseguir-ho, els professors d’Educació Física

tenim, entre d’altres, la nostra matèria, l’assignatura

de la felicitat.

»

Més informació a la

secció d’Ed´ucació

“Referents” del

Docusport-La Revista

núm. 30

I+D+i en Educació

EDUCACIÓ