EDUCACIÓ
“L’Educació Física forma part insepa-
rable de l’educació continuada i per-
manent de l’ésser humà, és per això
que no s’hauria de limitar a l’àmbit es-
colar”, diu convençuda Merche Ríos.
Doctora en Ciències de l’Educació, és professora a la Facultat de Formació
del Professorat de la UB. Té una llarga experiència amb col·lectius en risc
d’exclusió social des del 1979 (discapacitats, centres penitenciaris, malalts
mentals, toxicòmans...). Coordina crèdits de lliure elecció d’activitat física
adaptada de la UB i des del 2003 impulsa accions a Nicaragua amb l’ONG
Pedagogia Sense Fronteres. Coordina el programa municipal d’esport i
discapacitat de l’IBE (Ajuntament de Barcelona).
Ha publicat nombrosos articles, i entre els seus textos destaca el
Manual de
Educación Física Adaptada al alumnado con discapacidad
(Ed. Paidotribo).
MERCHE RÍOS HERNÁNDEZ
i millorar la resposta educativa a la diversitat, tot
reconeixent-la i no assimilant-la..
.– Quines serien les primeres passes en
aquesta direcció?
Tenir en compte la premissa que qualsevol alum-
ne/a és educable en un entorn convencional, sen-
se discriminacions de cap mena; basar-se en la
igualtat i en la democràcia i entendre la diversitat
com un valor que cohesiona el grup i ofereix mi-
llors possibilitats d’aprenentatge. Però per acon-
seguir-ho hi ha d’haver un canvi a nivell pedagò-
gic, adreçat a introduir en les nostres sessions
l’aprenentatge cooperatiu i així assegurar la par-
ticipació de tothom sense excepcions.
»
.– Una premissa interessant...
Que es pot justificar perquè, tot i estar centrada
en el desenvolupament de conductes motrius,
l’Educació Física no s’oblida dels aspectes cog-
nitius, comunicatius, expressius, socials i afectius
que s’han de continuar potenciant en la persona
al llarg de la vida adulta..
² ¢/a inclusiy ps un element clau que s·Ka
de tenir en compte en el procés educatiu?
Sens dubte. La inclusió és una manera d’enten-
dre l’escola i el dret de tot l’alumnat a l’educació
compartint les mateixes escoles i aules. Té a veu-
re amb el “viure junts i juntes”, eliminant les de-
sigualtats i evitant l’exclusió. Per aquesta raó és
tan important que proliferi el moviment d’escola
inclusiva.
² ¢/·(ducaciy Física ps una matqUia inclu-
siva?
L’Educació Física és molt paradoxal, o bé pot
fer aflorar les capacitats de tot l’alumnat sense
excepció o bé pot ser una de les matèries més
segregadores del currículum. Les barreres per a
la participació i l’aprenentatge, que van des de la
formació del docent a la mateixa organització es-
colar, entre d’altres, són molt nombroses...
.– Com podem, doncs, contribuir des de
l·(ducaciy Física al moviment de l·escola in-
clusiva?
Per començar, entenent l’educació inclusiva i la
funció social del centre escolar des d’un planteja-
ment comunitari que en comporti implícitament la
transformació i la del seu context, a fi d’adequar
Qualsevol
alumne és
educable en
un entorn
convencional,
sense
discriminacions
+ info:
http://projecte-referents.blogspot.com.es/Compromís amb la
justícia social
30
DOCUSPORT
•
La Revista
/ Primavera 2016
Lluís Almirall i Meritxell Monguillot