Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 56 Next Page
Page Background

EDUCACIÓ

“L’Educació Física forma part insepa-

rable de l’educació continuada i per-

manent de l’ésser humà, és per això

que no s’hauria de limitar a l’àmbit es-

colar”, diu convençuda Merche Ríos.

Doctora en Ciències de l’Educació, és professora a la Facultat de Formació

del Professorat de la UB. Té una llarga experiència amb col·lectius en risc

d’exclusió social des del 1979 (discapacitats, centres penitenciaris, malalts

mentals, toxicòmans...). Coordina crèdits de lliure elecció d’activitat física

adaptada de la UB i des del 2003 impulsa accions a Nicaragua amb l’ONG

Pedagogia Sense Fronteres. Coordina el programa municipal d’esport i

discapacitat de l’IBE (Ajuntament de Barcelona).

Ha publicat nombrosos articles, i entre els seus textos destaca el

Manual de

Educación Física Adaptada al alumnado con discapacidad

(Ed. Paidotribo).

MERCHE RÍOS HERNÁNDEZ

i millorar la resposta educativa a la diversitat, tot

reconeixent-la i no assimilant-la..

.– Quines serien les primeres passes en

aquesta direcció?

Tenir en compte la premissa que qualsevol alum-

ne/a és educable en un entorn convencional, sen-

se discriminacions de cap mena; basar-se en la

igualtat i en la democràcia i entendre la diversitat

com un valor que cohesiona el grup i ofereix mi-

llors possibilitats d’aprenentatge. Però per acon-

seguir-ho hi ha d’haver un canvi a nivell pedagò-

gic, adreçat a introduir en les nostres sessions

l’aprenentatge cooperatiu i així assegurar la par-

ticipació de tothom sense excepcions.

»

.– Una premissa interessant...

Que es pot justificar perquè, tot i estar centrada

en el desenvolupament de conductes motrius,

l’Educació Física no s’oblida dels aspectes cog-

nitius, comunicatius, expressius, socials i afectius

que s’han de continuar potenciant en la persona

al llarg de la vida adulta..

² ¢/a inclusiy ps un element clau que s·Ka

de tenir en compte en el procés educatiu?

Sens dubte. La inclusió és una manera d’enten-

dre l’escola i el dret de tot l’alumnat a l’educació

compartint les mateixes escoles i aules. Té a veu-

re amb el “viure junts i juntes”, eliminant les de-

sigualtats i evitant l’exclusió. Per aquesta raó és

tan important que proliferi el moviment d’escola

inclusiva.

² ¢/·(ducaciy Física ps una matqUia inclu-

siva?

L’Educació Física és molt paradoxal, o bé pot

fer aflorar les capacitats de tot l’alumnat sense

excepció o bé pot ser una de les matèries més

segregadores del currículum. Les barreres per a

la participació i l’aprenentatge, que van des de la

formació del docent a la mateixa organització es-

colar, entre d’altres, són molt nombroses...

.– Com podem, doncs, contribuir des de

l·(ducaciy Física al moviment de l·escola in-

clusiva?

Per començar, entenent l’educació inclusiva i la

funció social del centre escolar des d’un planteja-

ment comunitari que en comporti implícitament la

transformació i la del seu context, a fi d’adequar

Qualsevol

alumne és

educable en

un entorn

convencional,

sense

discriminacions

+ info:

http://projecte-referents.blogspot.com.es/

Compromís amb la

justícia social

30

DOCUSPORT

La Revista

/ Primavera 2016

Lluís Almirall i Meritxell Monguillot