DOCUSPORT - La Revista Núm.28 - page 9

Aquesta recerca té com a objectiu prin-
cipal descobrir quins elements de la inte-
racció educativa afavoreixen o dificulten
l’accés a les destreses aquàtiques per
part de l’infant. Per fer-ho s’analitza en
profunditat el comportament de quatre
díades que foren enregistrades en vídeo
durant els quatre mesos que dura un curs
d’activitats aquàtiques per a nadons.
Aquesta finalitat implica l’estudi de diver-
sos elements. Per una banda, la recerca
fa un repàs de les activitats aquàtiques en
general, tot incidint en la història i la cultu-
ra que ha contribuït a l’existència d’un cert
tipus de pràctiques educatives al medi
aquàtic i amb nadons. També es desen-
volupa la noció d’aigua mitjançant la seva
dimensió física, cultural i biològica, fet pel
qual coneixem un medi pluridimensional.
El resultat d’aquest estudi ubica la mirada
de l’autor al voltant del model d’activitats
aquàtiques per a nadons.
En un segon moment es desenvolupa la
noció d’interacció adult-infant que a la ve-
gada orienta el paradigma de la recerca i
que situa aquesta relació com el context
educatiu. D’aquesta manera es fa una
anàlisi en profunditat de la visió sociocul-
tural mitjançant autors de referència com
Vygotskii, Valsiner, Rogoff i Cole. I també
es desenvolupa una visió afectiva i emo-
cional de la interacció gràcies a Bowlby,
Ainsworth i Wallon, fet que dóna un caire
holístic a la noció d’interacció.
Aquest estudi conceptual permet la cons-
trucció d’unes categories d’anàlisi ben
delimitades que, al seu torn, permeten
una anàlisi profunda dels casos d’estudi.
Concretament, gràcies a les categories es
codifica la interacció mitjançant els vídeos
i posteriorment es fa una anàlisi quantitati-
va de la interacció. Els seus resultats ens
il·lustren sobre quins aspectes de la inte-
racció de la díada afavoreixen l’accés a les
destreses aquàtiques per part de l’infant.
En un últim moment, la recerca debat es-
pecíficament sobre els aspectes educa-
tius que els resultats quantitatius mostren
i orienta algunes consideracions específi-
cament educatives per a la transformació i
millora d’aquest tipus de pràctiques.
La tesi es pot llegir sencera a l’adreça
següent:
Per contactar amb l’autor:
GIL PLA,
col·legiat 8350
Direcció:
Dra. Montserrat Benlloch
i Dr. Francesc Martínez
Lloc i data de lectura:
Universitat
de Vic, novembre de 2011
Les interaccions dels nadons en les activitats
aquàtiques. Conseqüències educatives
L’exercici físic provoca efectes benefi-
ciosos per a la salut en persones sanes
però també amb certes patologies cròni-
ques. L’objectiu d’aquesta tesi fou valorar
els efectes i l’aplicabilitat d’un programa
de prescripció i planificació d’exercici fí-
sic per a la salut a dos centres d’atenció
primària per a pacients amb patologia
crònica reclutats durant visites rutinàries
al seu equip d’atenció primària. El dis-
seny de l’estudi fou d’una intervenció
pragmàtica de 18 mesos avaluada se-
guint les dimensions RE-AIM. Els proto-
cols establerts per a la intervenció, em-
marcada en el Programa Caminem, han
demostrat ser aplicables als dos centres
i els efectes de l’exercici físic per als par-
ticipants adherits mostraren una tendèn-
cia favorable, tot i que els resultats no
són estadísticament significatius. Aques-
ta intervenció en prescripció d’exercici
físic per a la salut possiblement hagi es-
tat la primera basada en els principis de
l’entrenament esportiu i en promoció de
salut pública en què un professional no
sanitari treballà conjuntament amb pro-
fessionals sanitaris d’atenció primària.
La tesi es pot llegir sencera a l’adreça se-
güent:
Per contactar amb l’autor:
Exercise on Prescription and Exercise Planning in
Primary Health-Care Settings. An Approach by the
‘Let’s Walk Programme’ (Programa Caminem)
SEBASTIÀ MAS,
col·legiat 12201
Direcció:
Dr. Xavier Peirau
i Dr. Antoni Planas
Lloc i data de lectura:
Universi-
tat de Lleida, gener de 2012
Aquestes tesis doctorals han rebut
una ajuda econòmica del COPLEFC
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...48
Powered by FlippingBook