DOCUSPORT - La Revista Núm.29 - page 9

L’avaluació en l’àrea d’Educació Física
ha estat i continua sent font de contro-
vèrsia entre el professorat d’Educació
Física. La reproducció de models fi-
sicoesportius en les classes d’Educa-
ció Física orientats al rendiment físic ha
comportat la necessitat de valorar la
performance
de la manera més objec-
tiva possible. Així, s’han desenvolupat
al llarg dels anys múltiples instruments
d’avaluació que garanteixin l’objectivi-
tat de les accions aconseguides, el test
de condició física, les bateries estan-
darditzades, les proves esportives, etc.
L’avaluació, en aquests casos, suposa
una forta càrrega de poder del profes-
sorat respecte de l’alumnat, que es con-
verteix moltes vegades en un acte pura-
ment qualificador i allunyat d’un procés
formatiu en si mateix.
Aquest estudi pren com a marc de refe-
rència l’autoavaluació, un model d’ava-
luació alineat amb els principis eticode-
mocràtics de l’escola actual i que per-
met desenvolupar una infinitat de valors
pedagògics com són la responsabilitat,
la capacitat d’autoregulació, la capaci-
tat crítica, la motivació vers l’aprenentat-
ge i l’autonomia de l’alumnat entre les
múltiples aportacions educatives que
pot ofe-rir l’autoavaluació.
La finalitat d’aquest estudi és identificar
tots aquells aspectes que condicionen
l’ús de l’autoavaluació per part del pro-
fessorat d’Educació Física en l’etapa
d’educació primària.
El disseny de la recerca s’emmarca
en una metodologia qualitativa i com-
bina tècniques de recollida d’informa-
ció de tipus quantitatiu i qualitatiu, com
són l’enquesta i l’entrevista. Un total
de 55 mestres d’Educació Física de
diferents escoles de la ciutat Barcelo-
na són la mostra representativa per a
aquest estudi.
Els resultats obtinguts posen de mani-
fest, d’una banda, l’escassa presència
que té l’autoavaluació en l’etapa de pri-
mària, i, d’altra banda, el reconeixement
explícit per part del professorat d’Edu-
cació Física del gran valor pedagògic
que ofereix l’autoavaluació.
A la llum dels resultats obtinguts, queda
clar el llarg camí que encara queda per
recórrer per aconseguir un tractament
normalitzat de l’autoavaluació en l’àrea
de Educació Física.
Per contactar amb l’autor:
Per llegir la tesi sencera:
SERGIO MARINA ÁLVARO,
col·legiat 11218
Director:
Dra. Marta Capllonch
Lloc i data de lectura:
Universitat de Barcelona.
Facultat de Formació del
Professorat, desembre de 2013
La autoevaluación del
alumnado de primaria en
el área de Educación Física
Aquestes tesis doctorals han rebut
una ajuda econòmica del COPLEFC
© Jordi Estruch
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...52
Powered by FlippingBook