Aquestes tesis doctorals han rebut
una ajuda econòmica del COPLEFC
La intenció general de la tesi és estu-
diar el pensament i l’acció docent del
professorat d’Educació Física a l’edu-
cació primària. La recerca s’ha dut a
terme mitjançant un estudi de cas de
tipus intrínsec, en el qual s’ha analitzat
el pensament d’una professora d’Educa-
ció Física referent a la seva pròpia acció
docent en el marc de la interactivitat.
Més detalladament, per una banda es
vol conèixer i analitzar l’actuació de la
professora en l’àmbit de l’organització
de l’activitat conjunta amb els alumnes
i, per una altra, d’una manera especial –i
en relació amb l’anterior– estudiar l’ex-
plicació que ella mateixa fa de la seva
pròpia acció docent en aquest context
de pràctica educativa.
Les bases teòriques i metodològiques
que guien el treball es fonamenten en
principis del paradigma ecològic, de la
perspectiva del professional reflexiu, de
la perspectiva de l’acció situada i del
constructivisme d’orientació sociocultu-
ral. Basats en aquesta visió constructi-
vista, s’adopta la “concepció construc-
tivista de l’ensenyament i l’aprenentatge
escolar” com a marc teòric i metodològic
per a l’estudi de les pràctiques educa-
tives escolars, a partir de l’anàlisi i in-
terpretació de les relacions que s’esta-
bleixen entre els components del triangle
interactiu: professora, alumnes i contin-
gut d’aprenentatge. És en el si d’aquest
entramat de relacions on es du a terme
l’acció docent de la professora, i a partir
del qual s’analitza el seu pensament.
En la part empírica del treball s’han en-
registrat en vídeo i àudio les sessions
d’una unitat didàctica d’Educació Físi-
ca, concebudes i dirigides per la pro-
fessora. Per a l’estudi de l’organització
de l’activitat conjunta s’ha adoptat el
model metodològic proposat des de la
concepció constructivista de l’ensenya-
ment i l’aprenentatge escolar, consistent
a analitzar el procés d’interactivitat. Per
conèixer el pensament de la professora
s’han dut a terme entrevistes d’autocon-
frontació: s’ha demanat a la professora
que expliqui les intencions, les interpre-
tacions, les percepcions, les emocions,
els sentiments, els motius per a la pre-
sa de decisions, etc. que ha adoptat i
posat en joc en la pràctica docent, a
partir del visionat de les situacions d’in-
teractivitat que han estat gravades prè-
viament. A partir de l’anàlisi del discurs
dels missatges d’aquestes entrevistes,
s’ha interpretat el que pensa en relació
amb el que s’ha esdevingut en les situa-
cions d’interactivitat.
Les dades posen de manifest, entre altres
conclusions, que l’organització de l’activi-
tat conjunta entre la professora i els alum-
nes al voltant d’un contingut d’aprenentat-
ge representa un escenari adequat per a
l’estudi del pensament del professorat pel
que fa a la seva pròpia acció docent, que
la reflexió sobre l’acció permet identificar
les condicions més rellevants que diri-
geixen l’acció docent, que aquesta acció
docent està fortament condicionada i di-
rigida, tant pel caràcter immediat, impre-
visible i incert de les situacions d’interac-
tivitat com per les teories implícites de la
professora i que el pensament en l’acció
i el pensament sobre l’acció són diferents
en molts moments.
La tesi es pot llegir sencera a l’adreça
següent:
Per contactar amb l’autor:
RICARD PRADAS,
col·legiat 7279
Dirigida per:
Dr. Ignasi Vila i Dr. Víctor López
Lloc i data de lectura:
Universitat de Girona, juliol de 2012
L’organització de l’activitat conjunta i el
pensament del professorat sobre l’acció
docent en educació física escolar
TESI DOCTORAL